vinklarochperspektiv

glimtar av mitt liv genom foton.

Sveriges nationalrätt?

Kategori: mat och dryck

Mina två italienska besökare ställde mig  frågan; vad är sveriges nationalrätt? Jag blev frågande men svarade spontant köttbullar och makaroner, men tänkte sen kan det verkligen vara så ? har vi en oficiell national rätt överhuvudtaget och kan den vara så enkel som köttbullar? Jag tänkte: jag sms:ar några vänner, frågar på facebook och söker på google. Sagt och gjort! Jag fick svar rätt snabbt; köttbullar och makaroner var en, strömming med lingonsylt var en annan, sill och potatis en tredje. Några andra förslag var: gravadlax med stuvad potatis, falukorven och surströmming. Svaren från google blev ung liknande med ett tillägg, renskavsrullader. Men också att ingen oficiell national rätt finns och att t.om regering klurar på detta.
Svaren jag fick visar iaf att jag inte var så långt ifrån det jag har bjudit mina gäster på, nämligen, renskavsgrytan, falukorv i ugn och idag stekt strömming vid slussen.
Kom nu gärna med inlägg och berätta vad ni anser vara Sveriges nationalrätt, frågan är fortfarande olöst!




Kommentera inlägget här: