vinklarochperspektiv

glimtar av mitt liv genom foton.

Vällingby för länge sen

Kategori: foto, vällingby

Jag fortsätter att kolla i mina gamla fotomappar och fastnar idag för bilderna jag tog kring renoveringen av vällingby Centrum. Dem skedde kanske för 10 år senVällingby Centrum var i stort behov av en renovering men man sköt på det för det fanns de som ville bygga in hela centrum men då skulle man förstöra vällingbys karaktär och faktiskt så är hela Vällingby Centrum K-märkt! Så man kan inte göra vilka förändringar som helst! Lösningen blev det "svävande taket" som inte gör någon skada på byggnaderna i centrum!
Under den här ombyggnadstiden, som verkligen tog sin tid, några år, jag kommer inte ihåg... så tog jag några bilder! tänkte då att det kan vara kul att ha för senare .... Så nu får du själv se!
 
 
Under en väldigt lång tid fick vi gå förbi dessa på väg mot centrum, innanför byggde man de nya höghusen på Ångermannagatan.
 
 
 
 
 
Känner du igen dig här? Så här såg det ut överllat när man skulle lägga tillbaka alla gatustenar på samma ställe som de legat innan.
 
 
 
 
 
Idogt arbete utanför pallas konditori.
 
 
Stora maskiner mitt i centrum. Ja, så här såg det ut överallt. Men fint blev det!
 
 
 
 
 
Det nyrenoverade Vällingby Centrum, med den urspungliga karaktären kvar blandat med nya moderniteter sås om K-fem och det svävande taket, som gör att Vällingby Centrum åter igen blev en framtids stad.
 
           
 
 
 
Vällinby Centrum byggdes klart 1954 för första gången. Allt byggdes vid en och samma tidpunkt. Innan Vällingby byggdes fanns bara några gårdar där nu centrum ligger. De rev man och de som bodde där fick klara sig bäst de ville... Här skulle nu komma en modern förort där man skulle kunna  arbeta, bo och gå till sitt eget centrum , den s.k ABC-staden. Man hade också planerat hur många procent arbetare repektive mer välbärgade det skulle bo här så att det skulle bli en harmonisk plats att bo på. Hur blev det med planerna tror du? Blev det som man tänkt?
 
Kommentera inlägget här: