vinklarochperspektiv

glimtar av mitt liv genom foton.

Soppa och pannkakor

Kategori: mat och dryck

Soppa och pannkakor är traditionellt något man äter på torsdagar i Sverige eller åt får man nog säga,  för hur många äter det på torsdagar idag egentligen? 


Och hur svenskt är det?  Soppa är för det första inte så populärt i Sverige, det är iallafall mitt intryck. Ärtsoppa som ju traditionellt är soppan som förknippas i samband med pannkaka är iallafall ursvensk, jag har inte ätit det i något annat land iallafall... 

Pannkakor däremot har alla länder sitt recept på! 

Och ja just ja....! Jag skulle inte prata mat något mer...  Men det får ändå bli ett undantag den här gången...

Som ensamboende i min lägenhet i början av detta år, har det blivit så att jag för enkelhetens skull lagar en sats soppa i början av veckan och sen har jag fyra portioner mat när jag kommer hem från jobbet så slipper jag tänka på det! Smart tycker jag! Jag älskar soppa så jag har Inga problem med det!

I Ryssland fick jag mycket idéer om vilka soppor jag kunde laga för de äter soppa varje dag. Det är framför allt borst och soljanka som jag prövat på att laga här hemma.

Igår blev han bjuden hem till min f.d kollega 

Hon råkade också bjuda på just soppa ex n väldigt enkel och god fisk soppa! 


Förra Veckan så var det matprogram på tv4 nyhetsmorgon och dör lagades italienska soppor. Jag blev så inspirerad så jag lagade en av dem i veckan! Och samma dag på väg till Bergianska åkte jag förbi ett soppkök: Sibiriens soppkök.se. De serverar en soppbuffe för 150 kr! Mycket prisvärd!  

Kom gärna med förslag på sopprecept! 

Iallafall efter allt soppätande tyckte jag att det var nu dags för pannkakor... Och det blev inte vilka som helst utan fyllda  galetter med spenat och ägg!

Det är ju ändå söndag!


Kommentera inlägget här: