vinklarochperspektiv

glimtar av mitt liv genom foton.

surkål håller på att bli inne!

Kategori: mat och dryck





Tänker nu faktiskt skriva om en av mina älsklingsrätter; surkål! Åt det i veckan blandat med potatismos-så gott! Holländskt sätt. Serveras med en holländsk kalops utan morötter och mycket lök. Jag åt den med chorizo. Inte värst uppskattat av tjejerna tyvär, så jag gör de inte så ofta....Tänkte inte skriva om det eg. tänkte att det skulle låta för likt hutspott inlägget....Men så fick jag se ett inlägg idag i DN om surkål-att det var på väg att bli en moderätt! och då tänkte jag att detta måste nämnas!

                                                             Surkål på bondens vis

Surkål har varit vanligt i Sverige fram till 50-talet men har nu glömts bort...I o m kylskåpets övertag i hemmen, har man väl inte tyckt att man har behövt syra in kål längre och sen har den rätten bara förknippats med "gamla
tider". Men i centraleuropa är det fortfarande omtyckt! så även i mitt barndomshem!

 Så nu är jag så glad att det börjar upptäckas igen! Mest i storstäderna står det i artikeln, antagligen pga ett behov att gå tillbaka till sina rötter och att känna trygghet i ett splittrat samhälle.
Ja, kanske är det därför jag också dras till sådana gamla och genuina matlagings metoder, för att känna mina/våra rötter i ett samhälle som är stressat, lite förvirrat och med mycket input.
I artikeln står också att många vill syra in kål själv där går gränsen för mig-det finns surkål att köpa på glas burk och konserv, det duger bra! (men det är klart man vet aldrig med mig....)men för er som är intresserade kan ni kolla här!http://www.nyfikenvital.org/?q=node/775


KOMMENTARER:

  • Maria säger:
    2010-10-11 | 18:15:49

    kanske ska man pröva surkål nån dag?! den som lever får se!

  • Maria säger:
    2010-10-11 | 18:16:30

    kanske ska man pröva surkål nån dag?! den som lever får se!

Kommentera inlägget här: