vinklarochperspektiv

glimtar av mitt liv genom foton.

degen från kylen....

Kategori: mat och dryck

Satte en deg i år kväll. Den fick jäsa, sen blev det för sent att grädda den så jag ställde in den i kylen. Har hört att man kan stanna av jäsningsprocessen på det sättet. Har t.om sagt till andra att man kan göra så, men aldrig gjort det själv...På det viset kan man bara ställa in det färdigt jästa i ugnen på morgonen och få färskt bröd direkt!
Men jag hade ju inte bakat ut det hela. Degen var kvar i sin bunke....så jag fick ju ta ut den ur bunken och lägga upp på plåt och i brödformen i sin kalla form...Skulle detta funka? Skulle degen jäsa igen fast den var helt kall? Det var spännande? och jag trodde jag hade gjort fel, mitt mod sjönk....Kollade efter 40 min. och ja! Den hade jäst!!! Det blev lyckat!

KOMMENTARER:

  • Maria säger:
    2010-05-16 | 18:59:52

    Sa ju att nästa skulle bli bra! grattis du!!

  • Göran säger:
    2010-05-16 | 19:20:04
    Bloggadress: http://http

    Det var väldans vad du intresserad dig för bakning! Kul! Brorsan!

  • Berit säger:
    2010-05-16 | 19:36:21

    Men vad tror du, brorsan? gör jag rätt? använde iofs lite jäst....fusk?

Kommentera inlägget här: