vinklarochperspektiv

glimtar av mitt liv genom foton.

Holländsk köttfärspaj

Kategori: mat och dryck

Holländsk Köttfärspaj!

Det står ialllafal i min holländska kokbok...sen om den är välkänd i Holland vet jag inte..jag fick det inte hemma hos mig iaf...

recept:gör paj deg och lägg den i en paj form lägg den i kylen 30 min
          blanda köttfärsen som till köttbullar och blanda i brynt bacon
          lägg halva köttfärsblandningen i pajskalet
          strö på hackade valnötter el. hasselnötter
         lägg sedan på ett lager riven ost 
         lägg därefter på resten av köttfärsblandningen
         täck med baconskivor
         och tjoff in i ugnen kommer inte ihåg hur länge ....men det ser du!

Prova! det var jätte gott!




                                  

KOMMENTARER:

  • Roel säger:
    2010-08-15 | 23:54:32

    Känner inte till receptet, har inte än småkat en sådär paj. Men när det står i en holländsk kokbok måste det vara ett holländskt recept.



    Antagligen skulle jag pga mörkhet välja en halv minut kortare men ni tyckte ju att pajen smakade OK?

  • berit säger:
    2010-08-16 | 07:37:03

    Vet du? ärligt talat så är pajen på bilden inte köttfärspajen utan på quiche lorraine...och den blev lite för mörk, håller med hade ingen bild på pajen i fråga....

  • Anonym säger:
    2010-08-16 | 07:37:23

    Vet du? ärligt talat så är pajen på bilden inte köttfärspajen utan på quiche lorraine...och den blev lite för mörk, håller med hade ingen bild på pajen i fråga....tack för kommentaren!

  • Ariane säger:
    2010-08-28 | 11:09:02

    Lagade köttfärspajen i söndags och blandade i stekta kantareller...inte så holländskt men jättegott! Till Harry gjorde jag en del utan kantareller, så alla gillade den.

Kommentera inlägget här: